Lähetin artikkelin paikalliselle Iitinseutu lehdelle. Sen julkaiseminen on

lehden toimittajan hallussa. Julkaisen artikkelin nyt ja tässä, koska kirjoitin

artikkelin jo kuukausi sitten. Katson, että artikkelini on epäpoliittinen, ja

sisältää hyötytietoa kaikille pyöräilijöille. Jos Iitinseutu julkaisee ertikkelini,

kuten on julkaissut aiemmin useita kertoja, kiitos heille etukäteen.

 

SÄHKÖPYÖRÄ

 

Kävin ajamassa sähköpyörällä Kimolan kanavalle ja takaisin. Mutta eihän sinulla ole

sähköpyörää? Ei olekaan, mutta vuokrasin sähköpyörän Maatilatorilta. Pyörä on Trek

allant +8 tyyppinen. Se käyttää Bosc akkua, Range Boost ominaisuudella. Sillä voit

pidentää kuljettua matkaa 150 km saakka. Sähköpyörää voisi nimittää hybridipyöräksi,

siinä kun on kaksi voimanlähdettä. Ajattelin tutustua hybridipyörään vaativissa

olosuhteissa. Matka kirkolta Kimolan kanavalle on juuri tällainen.

 

Monille sähköpyörä on uusi tuttavuus. Niin se oli minullekin. Ennen lähtöä on tarkistettava

satulan korkeus ja renkaiden ilmanpaineet, sekä akun lataus, vaihteiden toiminta, jarrut.

Ne ovat käsijarruja. Jalkajarrua ei ole lainkaan.

 

Alkumatka Kausalasta kirkolle oli laitteiden toimintaan tutustumista. Golfkentän kohdalla

oleva mäki taittui aivan vaihdepyörän vaihteita alentamalla. Sen jälkeen kirkolle asti olikin

alamäkeä. Varsinainen testijakso alkoi kirkolta. Heti kirkon jälkeen on alamäki, jyrkkä ja

nopeavauhtinen. Virran sillalle matka on normaalia tasamaata. Ensimmäinen todellinen

testi on virran sillan jälkeen kohoava mäki. Myös se taittui vaihteilla.

 

Ajaessani vaihteilla nopeus pysyi korkeana ilman hybridi toimintoa. Menomatkalla

Kimolan kanavalle mäet ovat pitkiä ja myötäisiä. Puolessa välissä matkaa oli kääntyminen

Hiidensaareen, kuusi kilometriä päätieltä. Todella korkeat mäet tulevat vastaan lakkautetun

osuuskaupan myymälän molemmin puolin, noin kaksi kilometriä suuntaansa.

 

Käännyin Kimolaan ennen siltaa, hiekkatielle. Päätin kokeilla pyörän tukevia renkaita.

Myös hiekkatie maasto oli mäkinen ja tie oli sateen uurtama. Hiekkatie päättyi muutaman

kilometrin jälkeen Kimolan kanavan ylittävälle sillalle. Sen jälkeen jatkoin matkaa

vasemmalle kääntyen. Noin kahden kilometrin päässä olikin sitten kanavan sulku. Sulku

on näyttävä ja vaatisi oman artikkelin, mutta en tällä erää jatka tästä.

 

Paluumatkaan olisi ollut käytettävissä myös Vuolenkosken ja Mankalan voimalaitoksen

kautta kulkeva reitti. Tuolla reitillä on kuitenkin pitkä taival hiekkatietä. Tähän voin palata

sitten kun tuo tie saadaan kokonaan kestopäällysteiseksi.

 

Kimolan kanavalla laitoin hybridi toiminnon käyttöön. Paluumatkalla oli vastatuuli. Käytin

koko matkan kirkolle saakka avustimen TOUR vaihtoehtoa. Se tuntui riittävän. Se mitä

hybridi pyörä tekee, on: ”Voimistaa polkemisen aikaansaamaa liike-energiaa”.

 

Lyhyen, noin neljännestunnin, tauon jälkeen lähdin paluumatkalle. Vastatuuli puhalteli

puuskissa, mutta pyörän hybridi toiminto avusti polkijaa. Vastatuuli toimi aivan kuin

viilentävänä ilmastointina kuumassa auringonpaisteessa.

 

Nyt ne mäet, jotka olivat tulomatkalla Kimolan kanavalle myötämäkiä, olivat vastamäkiä.

Hybridipyörän TOUR ominaisuus oli todellisessa testissä. Ajoin kestopäällystetietä Jaalan

suuntaan kunnes tulin risteykseen, josta matka jatkui Jaalaan ja Kausalaan. Matkan

jatkuessa Kausalan suuntaan maasto alkoi jälleen muuttua mäkiseksi. Ylitin sillan, jota

aiemmin, menomatkalla olin kääntynyt Kimolaan. Sitten oli edessä ensimmäinen nousu.

TOUR ominaisuuden hybridi vaikutus tuntui mäessä, joka nousi ongelmitta. Sitten alkoivat

nuo isot mäet, ja mutkaiset tiet.

 

Liikenneturvallisuuden kannalta ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Isot mäet lakkautetun

osuuskaupan myymälän kohdalla, noin kaksi kilometriä kumpaankin suuntaan, ja useat

korkeat mäet vaativat kyllä tarkkuutta ajamisessa. Jarrujen käyttö isoissa mäissä on

sallittua. Vastatuulesta huolimatta olin kirkolla ennen puolta päivää. Virran sillalle

laskeutuessani ja eräissä muissa mäissä nopeuteni oli yli 35 km tunnissa.

 

Sähköpyörä on tarkoitettu päivittäiseen liikkumiseen. Tuon testiajon perusteella se tuntuu

aivan mukavalta ajettavalta.

 

Kirkolla kävin kahvilla Kesäkahviolla ja loppumatkan Kausalaan ajelin jälleen vaihteilla.

Hybridin vaihtoehdot pienimmästä suurimpaan ovat: ECO, TOUR, AUTO, SPORT,

TURBO. Niiden käyttö ja opettelu vaatii kyllä aikaa ja harkintaa.

 

ANTERO DAHLSTRÖM

eläkkeellä, ekonomi