Lähetin
artikkelin paikalliselle Iitinseutu lehdelle. Sen
julkaiseminen on
lehden
toimittajan hallussa. Julkaisen artikkelin nyt ja tässä, koska kirjoitin
artikkelin
jo kuukausi sitten. Katson, että artikkelini on epäpoliittinen, ja
sisältää
hyötytietoa kaikille pyöräilijöille. Jos Iitinseutu
julkaisee ertikkelini,
kuten on
julkaissut aiemmin useita kertoja, kiitos heille etukäteen.
SÄHKÖPYÖRÄ
Kävin ajamassa sähköpyörällä Kimolan kanavalle ja takaisin. Mutta eihän sinulla ole
sähköpyörää? Ei olekaan, mutta vuokrasin
sähköpyörän Maatilatorilta. Pyörä on Trek
allant +8 tyyppinen. Se käyttää Bosc akkua,
Range Boost ominaisuudella. Sillä voit
pidentää kuljettua matkaa 150 km saakka.
Sähköpyörää voisi nimittää hybridipyöräksi,
siinä kun on kaksi voimanlähdettä. Ajattelin
tutustua hybridipyörään vaativissa
olosuhteissa. Matka kirkolta Kimolan kanavalle
on juuri tällainen.
Monille sähköpyörä on uusi tuttavuus. Niin se
oli minullekin. Ennen lähtöä on tarkistettava
satulan korkeus ja renkaiden ilmanpaineet, sekä
akun lataus, vaihteiden toiminta, jarrut.
Ne ovat käsijarruja. Jalkajarrua ei ole
lainkaan.
Alkumatka Kausalasta kirkolle oli laitteiden
toimintaan tutustumista. Golfkentän kohdalla
oleva mäki taittui aivan vaihdepyörän vaihteita
alentamalla. Sen jälkeen kirkolle asti olikin
alamäkeä. Varsinainen testijakso alkoi
kirkolta. Heti kirkon jälkeen on alamäki, jyrkkä ja
nopeavauhtinen. Virran sillalle matka on
normaalia tasamaata. Ensimmäinen todellinen
testi on virran sillan jälkeen kohoava mäki.
Myös se taittui vaihteilla.
Ajaessani vaihteilla nopeus pysyi korkeana
ilman hybridi toimintoa. Menomatkalla
Kimolan kanavalle mäet ovat pitkiä ja
myötäisiä. Puolessa välissä matkaa oli kääntyminen
Hiidensaareen, kuusi kilometriä päätieltä.
Todella korkeat mäet tulevat vastaan lakkautetun
osuuskaupan myymälän molemmin puolin, noin
kaksi kilometriä suuntaansa.
Käännyin Kimolaan ennen siltaa, hiekkatielle.
Päätin kokeilla pyörän tukevia renkaita.
Myös hiekkatie maasto oli mäkinen ja tie oli
sateen uurtama. Hiekkatie päättyi muutaman
kilometrin jälkeen Kimolan kanavan ylittävälle
sillalle. Sen jälkeen jatkoin matkaa
vasemmalle kääntyen. Noin kahden kilometrin
päässä olikin sitten kanavan sulku. Sulku
on näyttävä ja vaatisi oman artikkelin, mutta
en tällä erää jatka tästä.
Paluumatkaan olisi ollut käytettävissä myös
Vuolenkosken ja Mankalan voimalaitoksen
kautta kulkeva reitti. Tuolla reitillä on
kuitenkin pitkä taival hiekkatietä. Tähän voin palata
sitten kun tuo tie saadaan kokonaan
kestopäällysteiseksi.
Kimolan kanavalla laitoin hybridi toiminnon
käyttöön. Paluumatkalla oli vastatuuli. Käytin
koko matkan kirkolle saakka avustimen TOUR
vaihtoehtoa. Se tuntui riittävän. Se mitä
hybridi pyörä tekee, on: ”Voimistaa polkemisen
aikaansaamaa liike-energiaa”.
Lyhyen, noin neljännestunnin, tauon jälkeen
lähdin paluumatkalle. Vastatuuli puhalteli
puuskissa, mutta pyörän hybridi toiminto avusti
polkijaa. Vastatuuli toimi aivan kuin
viilentävänä ilmastointina kuumassa
auringonpaisteessa.
Nyt ne mäet, jotka olivat tulomatkalla Kimolan
kanavalle myötämäkiä, olivat vastamäkiä.
Hybridipyörän TOUR ominaisuus oli todellisessa
testissä. Ajoin kestopäällystetietä Jaalan
suuntaan kunnes tulin risteykseen, josta matka
jatkui Jaalaan ja Kausalaan. Matkan
jatkuessa Kausalan suuntaan maasto alkoi
jälleen muuttua mäkiseksi. Ylitin sillan, jota
aiemmin, menomatkalla olin kääntynyt Kimolaan.
Sitten oli edessä ensimmäinen nousu.
TOUR ominaisuuden hybridi vaikutus tuntui
mäessä, joka nousi ongelmitta. Sitten alkoivat
nuo isot mäet, ja mutkaiset tiet.
Liikenneturvallisuuden kannalta ei ollut
minkäänlaisia ongelmia. Isot mäet lakkautetun
osuuskaupan myymälän kohdalla, noin kaksi
kilometriä kumpaankin suuntaan, ja useat
korkeat mäet vaativat kyllä tarkkuutta
ajamisessa. Jarrujen käyttö isoissa mäissä on
sallittua. Vastatuulesta huolimatta olin
kirkolla ennen puolta päivää. Virran sillalle
laskeutuessani ja eräissä muissa mäissä
nopeuteni oli yli 35 km tunnissa.
Sähköpyörä on tarkoitettu päivittäiseen
liikkumiseen. Tuon testiajon perusteella se tuntuu
aivan mukavalta ajettavalta.
Kirkolla kävin kahvilla Kesäkahviolla ja
loppumatkan Kausalaan ajelin jälleen vaihteilla.
Hybridin vaihtoehdot pienimmästä suurimpaan
ovat: ECO, TOUR, AUTO, SPORT,
TURBO. Niiden käyttö ja opettelu vaatii kyllä
aikaa ja harkintaa.
ANTERO
DAHLSTRÖM
eläkkeellä,
ekonomi